Länkar

Här hittar du intressanta länkar inom vårt arbetsområde.

ORGANISATIONER & FORUM

Röstforum,
klicka här!

Stockholms Musikpedagogiska Institut, klicka här!

World Voice Day, klicka här!

Svenska Sång- och talpedagogförbundet, klicka här!


LOGONOMER I MEDIA

Ur Nordegren & Epstein i P1 med Anita Heikkilä Einarsson, ”Hur låter en bra röst?

Intervju med Catherine Hansson i Göteborgsposten, ”Catherine undervisar om ordens makt och kraft”.


MEDLEMMARS EXAMENSARBETEN VID LOGONOMPROGRAMMET, SMI
C-uppsats – Självständigt, utredande forskningsarbete på högskolenivå.

”Rösten i rörelse” – En aktionsstudie i röstlig gestaltning utifrån
Labantekniken av Tove Simonsen 2021, klicka här!

”Förtroende i rösten” – En fenomenologisk undersökning av säljarens
främsta egenskap av Halina Larsson Diver 2020, klicka här!

”Röst och identitet i relation till omvärlden ur ett andraspråksperspektiv”
av Malin Güettler, 2019, klicka här!

”Den klingande rösten i klassrummet” – En aktionsstudie om lärarrösten
i förskoleklass av Therese Stenshäll 2019, klicka här!

”Sjunga som man talar – tala som man sjunger ?”
– Talröstträning för klassiska sångare av Mia Rådström 2017, klicka här!

”Röstakrobaterna” – En studie om dubbskådespelares röstanvändning
av Sharon Dyall 2016, klicka här!

”Närvaro i rösten” – En studie om pedagogers uppfattning av
begreppet närvaro av Rita Saxmark 2016, klicka här!

”Rösten i rätten” – En studie av advokaters medvetna
röstanvändning i rättssalen av Ulrika Precht 2015, klicka här!

”Röst och avspänning” – Vad avspänning för hela kroppen
betyder för talrösten av Ann-Christin Hallgren 2015, klicka här!

”Läsning vid ett notställ, i en fåtölj och vid ett blått bord” –
En jämförande studie i textförståelse av Anita Heikkila Einarsson 2015, klicka här!

”Att bryta (i) det vita rummet – om radiojournalister med svenska som
andraspråk” av Astrid Assefa 2014, Klicka här!

”- Sånt här behövs”- En studie i högläsning av dikter för personer
med demensdiagnos av Lily Bigestans 2014, klicka här!

”En studie i Nadine Georges röstmetod” av Susanne Gunnersen 2013, klicka här!

”Med hjärtat i halsgropen” – En studie i hur röst och tal påverkas av stress
av Catherine Hansson 2013, klicka här!

”Reseledarrösten” av Niclas Steeve 2013, klicka här!

”Röstkvaliténs och textgestaltningens betydelse i ljudboken” av Annica Hassel 2012, klicka här!

”Prästers medvetenhet och inställning till röst och kommunikation”
av Anna Krachler Collin 2012, klicka här!

” Tvärflöjtsspel och röstens väl och ve” – påverkas rösten av att spela tvärflöjt?
av Marie Lindholm Gagge 2012, klicka här!

”Den kvinnliga chefsrösten” – Kvinnliga företagsledares inställning till och
medvetenhet om röst och muntlig kommunikation av Agneta Guldberg 2011, klicka här!

”Lärarröstens taltonläge” – finns det en skillnad i lärarröstens taltonläge
före och efter en arbetsdag ? av Katarina Dahlberg 2010, klicka här!

”En bit i pusslet” – om röstträningens betydelse i behandling av ätstörning
av Sofia Sandén 2010, klicka här!

”Gestaltning av dikt” – En jämförelse mellan traditionell diktuppläsning
och Poetry Slam av Annelie Daun Bladh 2009, klicka här!

”Hur kan man känna igen sin kollega på en hostning? – Ett rättsfonetiskt
röstidentifikationsexperiment av Anna Ericsson 2008, klicka här!

”… mer höga berg och djupa dalar.” – skådespelares rösthantering vid prosa och vers
av Anna Lindholm Rosendahl 2007, klicka här!

”Röst och kommunikation i personalutbildningar inom näringslivet”
av Helena Roll 2007, klicka här!

”Teaterrösten” – en jämförande studie om röstideal på teatern och röstutbildning vid
Teaterhögskolan i Stockholm 1940 – 2004 av Annacarin Nilsson 2005, klicka här!

 

EN LOGONOM

En logonom är en röstpedagog som arbetar förebyggande med friskvården av rösten, muntlig kommunikation, rösten och talet ur ett estetiskt perspektiv, samt rösten och talet i ledarskap och kommunikation.

RÖSTTRÄNING som FRISKVÅRDSAKTIVITET – läs mer HÄR

UTBILDNING

En logonom har genomgått en påbyggnadsutbildning i form av en tvåårig högskoleutbildning på 120 hp vid SMI, Stockholms Musikpedagogiska Institut.
Innan dess har de minst 120 hp inom pedagogiskt och/eller konstnärligt område såsom sång-, teater-, logoped-, lärarutbildning eller motsvarande reell kompetens inom praktiskt pedagogiskt röstarbete.

LOGONOMFÖRBUNDET

Den som tagit examen i Logonomprogrammet kan ansluta sig som medlem i Svenska Logonomförbundet. Där tillhandahålls kontinuerlig fortbildning i form av kortare kurser och föreläsningar samt tillgång till relevanta forskningsstudier för logonomens verksamhetsområden. Vi är ett nätverk för hela landets logonomer med regelbundna möten där vi bl.a. utbyter erfarenheter, metoder och kunskap.

ARBETSMETODER

I en logonoms arbetsmetoder ingår andnings- och avspänningsövningar, röstträning och artikulationsövningar. En logonom arbetar också med röstergonomi, kroppsmedvetenhet, framträdandeteknik, textbehandling och retorik.